Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/islamih1/public_html/plugins/system/datasafe_pro/datasafe_pro.php on line 16

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/islamih1/public_html/plugins/system/datasafe_pro/datasafe_pro.php:16) in /home/islamih1/public_html/libraries/joomla/input/cookie.php on line 94

Deprecated: Non-static method JApplicationSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/islamih1/public_html/templates/islamihl/index.php on line 5

Deprecated: Non-static method JApplicationCms::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/islamih1/public_html/libraries/cms/application/site.php on line 272
بیانیه ها و پیام ها

بیانیه ها و پیام ها (4)

 باسمه تعالي

پيش از هر چيز تشكيل اين همايش باشكوه را به همه­ی شما عزيزان و دست اندركاران تبريك گفته، اميدوارم به اهداف مقدس و انساني خود در اين همايش نائل شويد.

اسلام آیين صلح و دوستي است و جنگ را هم رديف صاعقه­هاي آسماني و زمين لرزه­هاي ويرانگر مي داند: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أوْ مِن تَحْتِ أرْجُلِكُمْ أوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَاْسَ بَعْضٍ ...»(انعام/65)

اسلام همه­ی جهانيان و صاحبان ايمان را دعوت به صلح و صفا مي كند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً ... » (بقره/208)

و اجازه نمي­دهد اگر كسي بسوي مسلمانان دست صلح و دوستي دراز كرد به خاطر منافع مادي دست او را عقب بزنند: « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا»، زيرا آثار مرگبار و ويرانگر جنگها و تبعات آن به قدري زياد است كه عواطف همه­ی انسانها را سخت جريحه­دار مي­كند.

و به همين دليل براي كاستن از اين آثار مرگبار دستور مي­دهد كه اگر جنگي بر مسلمانان تحميل شد، مسائل انساني و اخلاقي را حتي در ميدان جنگ فراموش نكنند. هيچگاه متعرض غير نظاميان، زنان و كودكان نشوند و حتي حيوانات را به قتل نرسانند و درختان را قطع نكنند و محيط زيست را آلوده نسازند.

اما متاسفانه در عصر ما بر اثر اختراع سلاح­هاي كشتار جمعي از سوي غربي­ها و به كارگيري آن دامنه­ی ضايعات جنگ­ها نه فقط انسان­هاي بي­گناه بلكه حيوانات و مزارع و محيط زيست را سخت به خطر انداخته و آثار مرگبار آن گاه تا دهها و شايد قرنها باقي مي­ماند و بر مصائب جامعه­ی انساني مي­افزايد. افزوده شدن ترورهاي وحشتناك و كوركورانه از خدا بي­خبران وحشي صفت كه عمدتاً متوجه غير نظاميان، زنان و كودكان است بر اين مصائب افزوده در حالي كه اسلام ترور را در تمام اشكالش شديداً محكوم كرده است.

در اينجا وظيفه­ی همه­ی انسان­هاي بيدار، با ايمان و باشرف اين است كه با كمك­هاي بشردوستانه­ی خود تا آنجا كه مي­توانند از اين آلام كاسته،‌ بر اين زخم­هاي جانكاه مرهم نهند، به كمك معلولين و مجروحان بشتابند و خانه و كاشانه ويران­شده را مرمت و بازسازي كرده، و محيط زيست را تا آنجا كه در توان دارند از آلودگي­ها نجات دهند.

البته با توجه به گستردگي تلفات و ويراني­ها، مقابله با اين آثار ويرانگر عزم عمومي جهاني و همكاري همه­ی كشورها را مي­طلبد كه اميدوارم با تشكيل اين گونه همايش­هاي موثر و مفيد، زمينه­ی اين همكاري عمومي فراهم گردد و بشريت بر يكي از اهدافش دست يابد.

بار ديگر از همه­ی شما عزيزان به خصوص موسسين اين همايش تشكر كرده و به همه­ی شما درود مي­فرستم.

 

بيانيه دبيركل محترم همايش اول اسلام وحقوق بشر دوستانه بین المللی آيت الله شيخ محسن اراكي

بدرستيكه خداوند به عدل و نيكي و بخشش به بستگان دستور مي‌دهد و از فساد و زشتي و ستم باز مي‌دارد. شما را پند مي‌دهد بسا كه به ياد آييد(قرآن كريم).

اسلام دين عدالت و مهرباني و بخشندگي و بشردوستي و ستيز با ستمگران و ياري مظلومان است. نه همچون مسلك‌هاي فريبنده‌اي كه از يك سوي شعار مهر و محبت را فرياد مي‌زنند و از سوي ديگر با ستمكاران و جنايتكاران و دشمنان بشريّت دست دوستي داده و بر ظلم و جنايت آنان با سكوت بلكه با توجيه و حمايت خود مُهر تأييد مي‌زنند.

رهبران واقعي اسلام كه پيامبر بزرگ خدا رسول اكرم محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله و سلم) سر سلسلة آنان بود، و امير المؤمنين علي و يازده فرزندش تداوم راستين او بودند برترين و درخشنده‌ترين الگوي عدل و مهرباني و انساندوستي را در تاريخ بشر به نمايش گذاشتند تا آنجا كه در روايت است كه اميرالمؤمنين علي به فرزند خود دربارة قاتل خويش ابن ملجم پس از آنكه دستگير شد چنين سفارش مي‌دهد كه ؛

ارفق يا ولدي باسيرك و ارحمه واحسن اليه و اشفق عليه...

فرزندم : با اسير خود مدارا كن و با او مهربان باش وبه او نيكي كن و دلسوز او باش، پس از هوش رفت. هنگامي كه به هوش آمد ، فرزندش ظرف شيري را بدست او داد تا بنوشد، اندكي از آن نوشيد ، سپس آن را از لبش دور كرد و فرمود: شير را به اسيرتان بدهيد تا بنوشد، سپس به فرزندش فرمود: تو را به حقي كه بر تو دارم سوگند مي‌دهم تا جان به تن دارم به اسيري كه در دست توست غذاي نيكو دهي و نيكو بنوشاني و با او مدارا و مهرباني كني از آنچه مي‌خوري به او بخوراني و از آنچه مي‌نوشي به او بنوشاني، تا از او بالاتر و برتر باشي(مستدرك الوسائل ،11 ،‌79)

اين نمونه رفتار رهبران اسلام با دشمنان خويش است تا چه رسد به انسانهاي مظلوم و ستمديده‌اي كه در زير چكمة جنايتكاران و ستمگران گرفتارند و فرياد دادرسي و داد خواهي سرداده و عدالتخواهان را به ياري و كمك فرا مي‌خوانند، در همين جاست كه فلسفة جهاد در اسلام آشكار مي‌شود. جهاد در اسلام يعني به ياري مظلومان شتافتن و عدل و راستي و مهرباني و صلح را برقرار كردن ، و بنابراين برترين عمل بشردوستانه ياري ستمديدگان و كاستن از آلام و مصائب و رنجهاي آنان و كوتاه كردن دست ستمكاران است . آنچه امروز در فلسطين و عراق و افغانستان مي گذرد نمونه بارز بربريتي است كه مي‌كوشد بار ديگر پس از قرنها تلاش بي وقفه انبياء و مصلحان و عدالتخوان در اقامه عدالت و صلح و رفع تبعيض و ظلم و هدايت انسان به سوي ارزشهاي والاي الهي و انساني و جهاني شايسته كرامت انسان بارديگر با زير پا گذاشتن همه اين تلاشها و ارزش ها جهان را زير سلطه ستم خود بگيرد.

اكنون و در شرايط دشوار جهاني و رنج روز افزوني كه هر روز در جاي جاي جهان در اثر زياده طلبي ستمگران بر پيكر بشريت فرو مي آيد بر همة انسانهاي آگاه و عدالتخواه و مؤسسات و نهادهاي بشردوست و مدافع انسان فرض است به ياري هم بشتابند و با تلاش مستمر تا آنچا كه در توان دارند از آلام و رنج بشر بكاهند و با نهضتي جهاني و فراگير و با استفاده از همه امكانات علمي و عملي زمينه را براي تحقق عدالت و ايجاد جهاني عاري از نزاع و خشونت و سرشار از صلح و سعادت فراهم آورند تا بشريت بتواند در اين بستر ارزشهاي والاي انساني خود را باز يابد و راه خويش را به سوي كمال و كرامت بپيمايد و اين رسالتي است سترگ و امانتي است بزرگ، فرا رو و بردوش همه روشنفكران و انديشمندان و روشن ضميران، اكنون چنين به نظر مي رسد كه تعاليم انبياء و تلاش و تكاپوي مصلحان ، رفته رفته به بار نشسته و بشريت به جستجوي معنويت و كرامت از دست رفته خويش برآمده و روح جمعي جامعه جهاني ، خواهان رعايت اصول اخلاقي و حفظ كرامت انساني حتي به هنگام بروز جنگ هاي نا خواسته مي گردد كه اگر جنگ، ضرورتي اجتناب ناپذير داشته باشد، كرامت و ارزش انسان ضرورتي بس والاتر و بالاتر است .و اين بيانگر آنست كه عزم و ارادة جامعه جهاني و تلاش و تحرك سازمانها و نهادهاي مدني، مي تواند در تعيين و ترسيم سرنوشت بشر، تأثير بسزايي داشته باشد. امروز در جهان، نقض حقوق اساسي انسانها، از سوي همه جوامع بشري، محكوم مي شود تا جائيكه حتي دولتهاي متجاوز نيز تحت فشار افكار عمومي، و نهادهاي بين المللي ، مجبور به تظاهر به رعايت اين حقوق شده اند و اين مهم، تكليف و مسئوليت ها را براي تلاش در جهت تحقق اين آرمان آسماني مضاعف مي كند. اميدوارم اين همايش بتواند ضمن تبيين مباني و اصول بشردوستانه اسلامي بويژه از ديدگاه فقه جعفري و سنت رسول خدا كه توسط اهل بيت معصومين او تبيين شده و سرشار از اصول و قواعد و مباني مستحكمي است كه عالي ترين و ظريف ترين حقوق بشردوستانه را در همه ابعاد ترسيم نموده، جهانيان بويژه بنگاهها و مؤسسات طرفدار حقوق بشردوستانه را به ضرورت اقدام جدي در راه گسرتش و تأمين حقوق بشردوستانه در سراسر جهان جلب كند و زمينه را براي تبيين هرچه بهتر و محققانه تر ديدگاه هاي اسلام و فقه جعفري و تعاليم پيامبر و اهل بيت عليهم السلام در رابطه با حقوق بشر بطور كلي و بويژه حقوق بشردوستانه اسلامي فراهم آورد.

و السلام عليكم و رحمة الله

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در آغاز لازم می‌دانم از دفتر تبلیغات خراسان رضوی و مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه ی بین‌المللی که متولی برگزاری این همایش شده‌اند، تشکر و قدردانی کنم و آرزوی توفیق برای تداوم تلاش‌هایشان در این مسیر از درگاه خداوند متعال دارم.

متاسفانه جامعه ی بشری در طول تاریخ شاهد جنگ‌های پرتلفات و خونین بسیاری بوده است و پیشرفت سلاح‌های جنگی و طمع روز‌افزون دولت‌ های استکباری هر سال بر کمیت و کیفیت آسیب‌های ناشی از جنگ‌ها افزوده است.

می‌‌دانیم دین مبین اسلام هیچ‌گاه مسبب جنگ و خونریزی نبوده است. قرآن مجید با صراحت می‌ فرماید: " وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا" اگر دشمن از در صلح درآید تو نیز از آن استقبال کن، اما بر حسب ضرورت جنگ و جهاد را در برابر متجاوزان لازم شمرده است؛ یعنی پایه ی نخستین در اسلام صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است و در عین حال دفاع مسلحانه از آئین و جان و مال و سرزمین خود در برابر دشمنان را مجاز، بلکه واجب شمرده است.

اضافه بر این نبردهای مسلحانه در آموزه‌های اسلامی و حقوق بین‌المللی حتی در برابر دشمنان غدّار دارای چارچوب و قواعدی انسانی است و نباید از آن محدوده فراتر رفت.

پیغمبر اکرم(ص)به هنگام اعزام لشکر اسلام به سوی میدان جهاد همواره تاکید می‌فرمود که: "آغازگر جنگ نباشید، اسرا و مجروحان جنگی را به قتل نرسانید، فراریان را نکشید، آب به روی دشمن نبندید، حریم زنان و کودکان و سالخوردگان را رعایت نمایید، باغ‌ها و مزارع دشمن را تخریب نکنید" و دستورات مشابه دیگری که همه از توجه خاص اسلام به قواعد انسانی نبرد مسلحانه که از 14 قرن قبل تاکنون بوده است، حکایت می‌کند. همان قواعدی که امروز به صورت ناقص‌تر در قالب کنوانسیون‌‌های بین‌المللی درآمده و از افتخارات تمدن امروز محسوب می‌‌شود.

ما ضمن احترام به کنوانسیون‌هایی که واقعاً طرفدار حقوق انسان حتی در جنگ‌ها هستند، یادآور می‌شویم که مهمترین ضمانت اجرای این قوانین و اصول بین‌المللی همان آموزه‌های دینی و تقوای الهی است. به یقین سربازانی که در میدان جنگ در حال پیشروی هستند، مهمترین چیزی که آنها را ملزم به عدم ارتکاب جنایت جنگی و رعایت حال غیرنظامیان و محرومان و اسرای جنگی می‌کند، همین تقوای دینی و خوف از مجازات الهی است و نه کنوانسیون های بین‌المللی.

از این رو تلفیق بین اصول دینی و حقوق بشردوستانه در پژوهش و آموزش بسیار ضروری است و امیدواریم ثمره این گونه همایش‌ها چنین دستاورد عظیمی باشد که خدمتی شایان به جوامع بشری و اهداف اسلامی است.

والسلام علیلکم و رحمة‌الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی

میثاق مشترک انسان دوستی

بسم الله الرّحمن الرّحيم

«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون‏»

امروز درمجموعه ای ازقوانین ومقررات،تحت عنوان حقوق بین المللی بشردوستانه،درقالب کنوانسیونهای چهارگانه ژنو تدوین شده ،درحقیقت ترجمان ندای وجدان وتلاوت آیات آسمانی کتاب جان انسان وتجلی فطرت ونهاد پاک آدمی است که اینک پس ازقرنها فراز وفرود کاروان تمدن بشری وتحمل رنجها ومصیبتهای طاقت فرسا ازسوی قربانی های بی گناه جنگ های خانمان سوزمیثاقی مکتوب رابرلوح پاک ضمیر انسان بازنویسی می کندوبافطرت الهی او گره می زند ((فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها))

منشا پیدایش وزایش این میثاق مشترک تالم وتاثر احساسات انسان دوستانه ی وجدان آگاه دربرخوردبا فجایعی هولناک وصحنه هایی دل خراش درجریان جنگی منطقه ای بوده که به سرعت وپس ازدو جنگ گسترده وویرانگرجهانی،به مطالبه ای همگانی وضرورتی خطیر وانکارناپذیر برای جامعه جهانی بدل شده است.منشاء این مطالبه ی مشترک واتفاق نظر رابایددرروح نهفته ی این قوانین برخاسته از فطرت جست که آن رابه زبانی مشترک برای بشریت،فارغ ازتمامی تمایزات قومی وفرهنگی،تبدیل کرده است،روح واحدی که درعرصه ی ادبیات،اعتقادات وفرهنگ همه ی ملتهای جهان تبلوری تمام دارد،نوع دوستی،همان خاستگاه ومبنای مشترکی که می تواند ازچشمه ای واحد همه ی تشنگان حقیقت را سیراب نماید.

بني آدم اعضاي يكديگرند                                        كه در آفرينش ز يك گوهرند

چو عضوي به درد آورد روزگار                                   دگر عضوها را نماند قرار

اين ابيات زيباي سعدي كه همواره بر تارك ادب ايران و جهان مي‌درخشد برگرفته و برگردان اين حديث شريف نبوي است كه فرمود (صلّي الله عليه و آله و سلّم) «مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا اشْتَكَى بَعْضُهُ تَدَاعَى سَائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّى‏» 

«  مثل مسلمین در پیوستگی و هم بستگی چئنان پیکری واحد است که چون عضوی به درد آید ، دیگر اعضاء با شب زنده داری و تب به همراهی و همدردی برآیند. »

با نگاهی گذرا به تاریخ حیات و تمدن بخش در می یابیم که جنگ و مخاصمه همواره همزاد و همراه او بوده است ؛ آن گونه که در تصویر صحنه ی خلقت و خلافت انسان در قرآن ، پرسش ملائک و توصیف انسان به تباهی ، فساد ، کشتار و خون ریزی در زمین ، با این پاسخ خداوند متعال مواجه می شود که : « انی اعلم ما لا تعلمون » ؛ پاسخی که سر صحیفه ی خلقت و فصل الخطاب کتاب آفرینش انسان است؛ پاسخی که حقیقت و حقانیت آن را مصلحان در گذر زمین و زمان به پرسش ملائک داده اند و با گذشت ، ایثار و فداکاری در جهت تحقق سعادت ، صلح و دوستی برای هم نوعان خود ، نشان داده اند که خون ریزی و کشتار ، صفتی ذاتی انسان نیست و جنگ و جنایت حاصل طغیان طمع و زاییده ی زیاده خواهی زورمدارانی است که بشریت را در معبد منافع و مطامع خود قربانی می سازند و آنچه در انسان اصلات دارد ، فطرت حقیقت جو و سرشت خدایی و نیک خویی است که مسجود ملائکش ساخته است .

طغیان طمع وزیاده خواهی ، همان چیزی است که امروزه و پس از قرن ها تلاش و تکاپوی مستمر انبیای الهی ، مصلحان اجتماعی و انسان های آزاده و حق طلب ، بشریت را با بحران های بیشمار و بن بست های بسیار مواجه ساخته است . تاملی بر وضعیت کنونی جهان ، مناسبات اجتماعی و سیاسی پیچیده ی آن ، تشدید بحران های بین المللی و گسترش دامنه ی منازعات و جنگ ها در گوشه و کنار دنیا ، بیان گر این واقعیت تلخ است که بشریت با تمام توفیقی که در عرصه ی علم و فن آوری ، فتح قله های پیشرفت و ترقی و ایجاد ساختارهای اجتماعی و نهادهای مدنی داشته ، در هدایت این نظام به مسیر عقلانیت ، سعادت ، صلح وثبات جامعه ی بشری ، ناتوان و هنوز نوزادی نوپاست .

تحقق این اهداف متعالی تنها در سایه ی جمعی جامعه ی جهانی و استیلای عقلانیت در همه ی ابعاد حیات و حرکت انسانی ، یعنی بازگشت به مدار معنویت و کرامت بر اساس آموزه های حیات بخش الهی ، میسر است .

در چنین چشم اندازی ، برگزاری نخستین همایش منطقه ای «اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه» ، به ابتکار کمیته ی بین المللی صلیب سرخ در حوزه ی علمیه ی قم ، اهمیتی خاص و دو چندان یافت . نقطه ی آغاز و عطفی در جهت تحقق این اهداف متعالی شد و با تبیین مبانی مشترک برخاسته از فطرت انسانی از طریق تعمیم و تطبیق آموزه ها و عناصر مشترک فطری ، گامی موثر در ترسیخ و تقویت ارکان اخلاق الهی و گسترش صلح بر پایه ی کرامت برداشت . همایش که به اذعان صاحب نظران و دست اندرکاران توانست تا حد بسیاری به اهداف نخستین خود دست یابد و باب تازه ای را در طرح مفاهیم جدید و ضروری و تعامل سازنده ی فکری با نهادهای حوزوی بگشاید. حرکتی مبارک و میمون که استمرار آن می تواند بارقه های امید و اعتماد را در برهوت از خود بیگانگی انسان معاصر شعله ور سازد و منشا آثار و برکات بی شمار در پاسداری از هویت حقیقی ، حیات طیبه و کرامت والای انسانی گردد .

از قم آغاز نمودیم ، قبله ی قیام الی الله و قلب تپنده ی جهاد و اجتهاد تا کتاب انسان دوستی اسلام را ورق بزنیم و کنوانسیون کرامت قرآن را گواه باشیم و چهره ی تابناک مکتبی را به جهانیان بنمایانیم که شعارش شعور و آگاهی ، کتابش نور و معرفت و پیامبرش رحمت و رأفت برای جهانیان است « و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین » و شاخص و خط کش انسانیت در این دین نه رهبانیت و عبادت و ترک دنیا ، بلکه کمر همت به خدمت خلق بستن و در میدان همیاری همنوع گام برداشتن است و فاصل میان کفر و ایمان نه قرائت و قنوت بلکه پاسخ به ندای مظلوم و بر دهان ظالم کوبیدن است ، من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم ، چنین مکتبی بر بام جهان می نشیند و پرچم عدالت و عشق و آزادی و انسان دوستی را در گستره ی گیتی به اهتزاز می آورد و زمین را میراث صالحان و صابران می خواهد . « ان الارض یرثها عبادی الصالحون »

برگزاری همایش منطقه ای اسلام وحقوق بشر دوستانه در شهر مقدس قم فصل جدیدی را در این راستا گشود و بازتاب گسترده ای در حوزه علمیه و مجامع و مراکز علمی در سطح ملی و منطقه ای داشت و بستری مناسب و فضایی مساعد را برای بهره برداری و برداشت و انرژی و استعداد لازم را برای حرکتی پرشتاب و پیشبرد اهداف آتی فراهم نمود .

اکنون دومین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه را در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) برگزار می کنیم تا با استعانت از انوار قدسی و برکت وجودی حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) در دومین منزل نفسی تازه کنیم و سرزنده تر ، امیدوارتر به راه خود ادامه دهیم . . .

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست         آنجا بغیر آنکه جان سپرند چاره نیست

ظرفیت عظیم و عمق علمی حوزه علمیه مشهد می تواند پشتوانه ای بزرگ برای پویایی و شکوفایی و بسندگی و بالندگی این تلاش مبارک و تحکیم و تقویت مبانی و اصول انسان دوستی باشد .

اینک انتظار می رود حوزه ی علمیه قم و مشهد و دفتر تبلیغات اسلامی بعنوان نماد روشنفکری حوزه و نهادهای علمی وفرهنگی که تاکنون به مثابه ی عقبه ی علمی این حرکت حیات بخش ، نقش بی بدیلی داشته اند ، از این پس نیز در ادامه ی مسیر ، به عنوان پشتیبان و پاسبان این حرکت همچنان پوینده و پاینده در صحنه باشند و پیام آور صلح و دوستی و نماد تعامل و تعارف میان پیروان ادیان الهی و منادیان کرامت انسانی باقی بمانند . حوزه ی علمیه با درک و دریافت صحیح از موضوع ، بار دیگر نشان داد از چه ظرفیت گسترده ای برای تعامل با اندیشه های مختلف و تحقیق در موضوعات و مفاهیم گوناگون ، برخوردار بوده و به شایستگی قادر است تعالیم و ارزش های متعالی را در قالب ادبیات مناسب و آموزه های اثرگذار عرضه نماید و با سعه ی صدر و بنیه ی علمی و عملی از چه توانایی بایسته ای در جهت تعامل با فرهنگ ها ، مکاتب و اندیشه های مختلف بهره می برد .

جهت ثبت نام در کارگاه اسلام و حقوق بشردوستانه با موضوع محیط زیست، آب، اجساد و مفقودین

فیلدهای مقابل را تکمیل و کلید ثبت نام را انتخاب نمایید